14/09: San Francisco

De wekker gaat vanochtend om 7.00 uur. Nog wat moe staan we op. Ik heb toch wel last gehad van het verkeer en de geluiden buiten en viel pas laat in slaap.
We gaan vanochtend naar Alcatraz en hebben een paar maanden geleden via de officiële website van Alcatraz tickets geboekt voor de tour van 9.30 uur.

Alcatraz is een eiland in de Baai van San Francisco. Van 1934 tot 1963 was het in gebruik als zwaar beveiligde gevangenis. Maar liefst 1545 gevangenen hebben het eiland als standplaats gehad. De beroemdste gevangene was Alphonse "Al" Capone. (bron: Wikipedia)

Om 8.00 uur gaan we met een kop koffie in de hand op pad. We hebben gisteren aan de balie in de lobby nagevraagd hoe we het beste bij Pier 33, vanwaar de ferry naar Alcatraz vertrekt, kunnen komen. Er zijn meerdere manieren, o.a. met openbaar vervoer of cable car. Wij kiezen ervoor om te lopen. Volgens de man in het hotel is het een wandeling van 40-45 minuten. Dit blijkt precies te kloppen. Om 8.45 uur komen we aan bij Pier 33. Het is een vrij makkelijke wandeling. We lopen Bush Street helemaal af (bergaf) en vervolgen dan via de Embarcadero (langs de pieren) onze weg. Het boarden begint iets na 9.00 uur en om precies 9.30 uur vertrekt de boot. Na een 10 minuutjes varen komen we aan bij Alcatraz Island.

We luisteren naar het introductiepraatje van een vrijwilliger en lopen dan naar het theater waar we de 15 minuten durende film over de geschiedenis van Alcatraz kijken. Daarna vervolgen we onze weg naar het cellenblok voor de audiotour. Terwijl we door het cellenblok lopen luisteren we naar het bijbehorende verhaal (in het Nederlands).
Het cellenblok en de cellen zien er precies zo uit zoals we in de film 'Escape from Alcatraz', die we van tevoren thuis hebben gekeken, zagen. Al moet ik zeggen dat de cellen er in het echt veel kleiner uitzien dan ik dacht. Ze zijn slechts 1,5 meter bij 2 meter breed en 3 meter hoog. Als ik een cel inloop merk je pas echt hoe klein dat is. Als je erover nadenkt vind ik het een naar idee om in zo'n kleine ruimte je dagen door te brengen.

Tijdens de tour komen we verder in D-Block, de library, de dining room, het bezoekersgedeelte, de controlekamer en de kamer van de directeur. Ook werpen we een blik op de recreatieruimte buiten. We kunnen zelf naar buiten op een stuk waar de gevangenen niet kwamen, maar waar het huis van de directeur stond en de vuurtoren en van waar we een mooi uitzicht hebben op de stad en de Golden Gate Bridge.

Om 12.00 uur nemen we de boot terug naar het vasteland. De excursie naar Alcatraz was erg de interessant en zeer de moeite waard! Ik vond het wel indrukwekkend!

Terug aan land lopen we door naar Pier 39, waar we wat rondslenteren en winkeltjes kijken. Hoewel erg toeristisch, vinden we het hier erg gezellig! We kopen ansichtkaarten en een scrapbookset van San Francisco. Daarna nemen we een kijkje bij de zeeleeuwen. Er zijn er erg veel en vrijwel alle vlonders liggen vol. Gezamenlijk produceren ze een aardig concert. Het is erg leuk om te zien en we blijven een tijdje staan kijken.

Daarna gaan we eten bij de Wipeout Bar & Grill. We kunnen lekker buiten op het terras zitten. Ruud bestelt fish & chips en ik gefrituurde calamari & chips. Het smaakt heerlijk! Na het eten lopen we verder langs Fisherman’s Wharf en kopen nog postzegels en een leuke donkerblauwe sweater voor Ruud. We schrijven de kaartjes en doen ze gelijk op de bus. Vanaf Fishermans Wharf lopen we een stukje Taylor Street op. Op de hoek van Bay Street en Taylor Street is een turning point van de cable car.
We nemen een kijkje hoe de cable cars gedraaid worden.

Daarna lopen we door richting Lombard Street. We vervolgen onze weg via Bay Street en slaan dan af naar Hyde Street. We moeten 3 blokken omhoog lopen tot Lombard Street. En, mijn hemel, wat loopt deze straat steil omhoog!! Natuurlijk wisten we dat San Francisco de stad van de steile straten is, maar nu we hier echt lopen, merken we pas hóe steil! Dat is toch wel even anders dan dat het op tv of op foto's uitziet! Bovenaan Lombard Street kijken we hoe de auto's via het kronkelstraatje naar beneden rijden. Zelf lopen we via de trapjes aan de zijkant naar beneden en maken daar nog wat foto's.

Daarna lopen we terug naar het cable car turning point bij Bay Street/Taylor Street. We zijn inmiddels moe gelopen en bovendien, als je in San Francisco bent mag een ritje met de cable car niet ontbreken. We kopen een kaartje en blijven zitten tot het volgende eindpunt net voorbij Union Square. Vandaar lopen we terug naar ons hotel. In de lobby van het hotel bekijken we onze mail en de voetbaluitslagen in Nederland.

We waren eigenlijk van plan vanavond bij Belden Place, ook wel de French quarter of San Francisco genoemd, te gaan eten. We zijn er vanochtend toen we naar Pier 33 liepen langsgekomen. Overdag ziet het uit als een kaal en verlaten steegje, maar op de foto's ziet het er erg gezellig uit.
We zitten echter nog zo vol van de lunch dat we dit maar niet meer doen.

De rest van de avond relaxen we op onze kamer en kijken een film. Morgen nog een hele dag in de stad. We nemen de auto om de rest van de punten op ons lijstje te bekijken.